Bekijk profielpagina

5 gedachten van Alexander over een mooie media-rel

Goedemorgen, welkom bij je wekelijkse round-up van het belangrijkste nieuws over media-innovatie! ☕️
De Medianieuwsbrief
5 gedachten van Alexander over een mooie media-rel
Door De Medianieuwsbrief • Editie #116 • Bekijk online
Goedemorgen, welkom bij je wekelijkse round-up van het belangrijkste nieuws over media-innovatie! ☕️ 🥐
Met deze week: Alexander over de Nieuwsuur-rel, de redactionele keuzes van techbedrijven en cijfers over het socialemediagebruik van Nederlandse jongeren.

Nieuwsuur ging deze week door het stof omdat ze Rian van Rijbroek, ‘cyber security expert en hacker voor geheime diensten’, 10 minuten over cybersecurity lieten raaskallen op TV. 5 gedachten van Alexander over een mooie media-rel. In willekeurige volgorde.
1. Waarom wordt Willem Vermeend eigenlijk nog serieus genomen?
Als je eenmaal politicus bent geweest, heb je voor de rest van je leven een disproportioneel streepje voor bij journalisten. Willem Vermeend is een ex-politicus die z'n centen al jaren bij elkaar schraapt met allerlei shady consultancy- en bestuursfuncties en door flagrante onzin over technologie te verkopen op congressen. 
Ik ben een paar keer bij schnabbels van ’m geweest en het geraaskal van Rian van Rijbroek lijkt sterk op dat van haar mede-auteur Willem Vermeend. Wat ze doen is buzzwoordenbingo: met volkomen onterechte zelfverzekerdheid, eindeloos termen als ‘big data’, 'machine learning’, 'artificial intelligence’ en 'blockchain’ in zinsverband bij elkaar gooien. Hun betogen slaan he-le-maal nergens op. Maar een publiek van digibeten blijft geïmponeerd achter omdat ze hun barrage aan onzin omlijsten met hippe woorden uit de technologie – als ware het Latijn dat helpt met het veinzen van geloofwaardigheid.
2. Trading up the chain werkt
Ik moest door de Nieuwsuur-rel denken aan het boek Trust Me, I’m Lying van Ryan Holiday. De briljante PR-man zet in dit boek uiteen hoe hij media-aandacht regelt voor zichzelf of zijn clienten.
Een van zijn belangrijkste strategieën luidt “Trading up the chain”:
It’s a strategy that I developed that manipulates the media through recursion. I can turn nothing into something by placing a story with a small blog that has very low standards, which then becomes a source for a story by a larger blog, and that, in turn, for a story by larger media outlets. I create, to use the words of one media scholar, a ‘self-reinforcing news wave’.
Dit is precies wat er gebeurde met Rian van Rijbroek. Eerst schreef ze een boek (bij een uitgever die alles drukt wat los of vast zit), deed wat schnabbels op congressen, werd vervolgens geciteerd als ‘expert’ in de Telegraaf, kwam langs bij BNR en vervolgens had ze genoeg geloofwaardigheid om bij Nieuwsuur aanschuiven.
3. Het is superongemakkelijk als nieuwsorganisaties PR gaan bedrijven
Het is altijd ongemakkelijk als journalisten opeens in de PR-rol gedrukt worden. Waar journalisten bedrijven en overheden normaal gesproken streng controleren, gaan de ophaalbruggen opeens omhoog als het om hun eigen organisaties gaat. Dat gebeurt vaak als nieuwsorganisaties onder vuur liggen door plagiaat, verzonnen informatie of als ze andere onzin publiceren. In plaats van transparantie na te streven reageren ze dan opeens zoals veel PR-medewerkers van bedrijven reageren op kritiek: stilzitten en hopen dat het voorbij gaat. 
Dat probeerde Nieuwsuur in dit geval ook. Maar het ging niet voorbij. Eerst probeerden ze de gemoederen te laten sussen door iemand van de communicatieafdeling van de NOS:
“De studiogast is geen vreemde, ze is meerdere malen in andere media geciteerd (De Telegraaf, BNR) en medeauteur, met oud-staatssecretaris Willem Vermeend, van een boek over cybersecurity“.
Toen de storm in de dagen erna nog steeds niet ging liggen publiceerden ze een uitgebreide factcheck op de site van Nieuwsuur. Wel gepaard met ongemakkelijke PR-taal waarin de nadruk ligt op de “verwarring en onrust” in plaats van de aperte onzin die van Rijbroek mocht vertellen.
“Nieuwsuur betreurt het dat er verwarring en onrust is ontstaan; dat had niet mogen gebeuren en dat trekken wij ons aan.”
Awkward.
4. Nieuwsuur heeft een technologieredacteur nodig
Als je ook maar een klein beetje van technologie snapt is het bizar dat Van Rijbroek er bij de redactie van Nieuwsuur doorheen gekomen is. Helemaal voor een programma dat niet afhankelijk is van de waan van de dag. Alle alarmbellen zouden moeten afgaan als een gast blijft stellen dat een “smart blockchain” (een samenvoeging van twee hypewoorden) de oplossing is voor allerlei beveiligingsproblemen.
Je vraagt je hierdoor wel af hoe Nieuwsuur überhaupt serieuze journalistiek kan bedrijven rondom andere technologieonderwerpen. Zoals het aanstaande referendum rond de sleepnet-wet. Terwijl goede journalistiek daarover hard nodig is.
Er werken ontzettend goede technologiejournalisten in Nederland. Bij het NOS Journaal hebben ze Joost Schellevis, bij RTL Nieuws hebben ze Daniël Verlaan. Bij NRC Wouter van Noort en bij de Volkskrant Huib Modderkolk (die dit magische interview met Willem Vermeend deed naar aanleiding van de Nieuwsuur-rel). 
Stuk voor stuk betrouwbare journalisten met grote kennis van zaken. Het zou prachtig zijn als Nieuwsuur ook een technologiezwaargewicht zou aannemen.
En toch.
5. We mogen maar wát blij zijn met het handjevol media in Nederland die überhaupt nog de moeite nemen om zo door het stof te gaan als ze een fout gemaakt hebben.
 En ik ben ook blij met de ophef. Soms is het net alsof we gewend raken aan een feitenvrije wereld, en relletjes zoals deze stellen daarom gerust.
Andere belangrijke headlines van deze week:
  • Apple, Amazon en Google boeken recordwinsten in laatste kwartaal van 2017 (samenvatting).
  • Instagram breidt advertentiemogelijkheden uit: binnenkort ook carrousel in Stories (samenvatting).
  • Jaarcijfers Facebook: winst stijgt, dagelijks gebruik neemt af (samenvatting).
  • Social media in Nederland: jongeren verdwijnen van Facebook, Instagram groeit het sterkst (samenvatting).
  • Het vermoeden was er al, maar nu bevestigen de cijfers het ook: podcastluisteraars zijn hét droompubliek voor adverteerders (samenvatting).
En onder het kopje ‘techbedrijven maken redactionele keuzes’:
  • Apple verwijdert Telegram uit de appstore wegens ongepaste content (samenvatting).
  • Facebook doet gepromote berichten over cryptocurrencies - en alles wat daarbij hoort - in de ban (samenvatting).
  • Facebook laat je meer nieuws van lokale media zien, ook als je dat niet per se wil (samenvatting).
Mis geen belangrijk medianieuws
Dat was ’m voor deze week!
Je kunt ons doordeweeks volgen via Medianieuwsbrief.nl.
Wil je bij elk nieuw bericht een notificatie op je telefoon? Volg ons via Telegram.
Met een groet!
Ernst-Jan & Alexander
PS. Uh-oh:
We Are Truly Fucked: Everyone Is Making AI-Generated Fake Porn Now
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun De Medianieuwsbrief en ontvang extra nieuwsbrieven.
De Medianieuwsbrief

Wij lezen alles zodat jij alleen het belangrijkste medianieuws krijgt. Elke werkdag om 16:00 in je mailbox.

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door De Medianieuwsbrief met Revue.