Bekijk profielpagina

Dankjewel Facebook, voor je slimme besluit over de Newsfeed

Goedemorgen, welkom bij je wekelijkse round-up van het belangrijkste nieuws over media-innovatie! ☕️
De Medianieuwsbrief
Dankjewel Facebook, voor je slimme besluit over de Newsfeed
Door De Medianieuwsbrief • Editie #114 • Bekijk online
Goedemorgen, welkom bij je wekelijkse round-up van het belangrijkste nieuws over media-innovatie! ☕️ 🥐
Met deze week: goed nieuws over de Newsfeed, VR tijdens de Olympische Spelen, Google over AI en boze advertentiebedrijven.

Get ready... Facebook verandert Newsfeed
Wij mediamakers overschatten altijd hoe belangrijk nieuws is voor Facebook. Ze kunnen niet zonder ons, verzuchten we. Ondertussen doet Facebook er alles aan om het netwerk weer intiemer te maken. Dus: minder nieuws (en minder bijbehorende problemen - fake news, anyone?) en méér foto’s en video van je vrienden en familie.
Vorige week kwam er een geruchtenmachine op gang over dat Facebook dit jaar een belangrijke stap in die richting neemt: berichten van Facebook Pages zouden een aparte - secundaire - feed krijgen. 
Ik bespeurde hier in New York veel paniek bij onlineuitgevers over dit gerucht. En iedereen deelde nu dit soort how-to-artikelen met elkaar:
Het grappige is: bovenstaande tips zijn sowieso uitstekende leidraden. Ook als Facebook niet met de secundaire feed op de proppen komt. 
Dus ook als het gerucht onwaar blijkt, is het toch een uitstekend idee om ervoor te zorgen dat je verhalen zo waardevol worden, dat lezers ze zélf delen (en ze dus wel in Feed Number One terechtkomen). 
Maar dit verhaal is nog niet afgelopen…
Want afgelopen vrijdag schreef Mark Zuckerberg dit:
Recently we’ve gotten feedback from our community that public content – posts from businesses, brands and media – is crowding out the personal moments that lead us to connect more with each other.
Zuckerberg spreekt (nog) niet over de gevreesde aparte tijdlijnen, maar dat er veel gaat veranderen in de Newsfeed is duidelijk: 
Interactions between people like comments, shares, and messages will be valued more than reactions and likes. 
Nou, dat is dus weinig om je zorgen om te maken als medium. 
Want als je verhalen geen ‘comments, shares and messages’ losmaken, heb je een groter probleem dan een Newsfeed-probleem. Dan is een lager bereik op Facebook alleen maar een symptoom van het probleem dat je verhalen niet relevant genoeg zijn voor je publiek. 
Media die dat al wel doen - die echt waarde toevoegen voor hun publiek, en niet alleen maar aandacht willen trekken - zullen juist méér gaan opvallen in de Newsfeed. 
Want Facebook zegt niet 'minder nieuws’. Facebook zegt: 'minder berichten die door nieuwsorganisaties gedeeld zijn’. En: 'meer aandacht voor berichten die gebruikers gedeeld zijn’. 
Dus als jouw publiek je verhalen deelt, worden die niet meer ondergesneeuwd door berichten van Facebook Pages.
Een kaf-van-het-koren-moment!
Zoals de hoofdredacteur van Motherboard schrijft
“Journalistiek die is geënt op het wel of niet viral-gaan van een artikel is geen journalistiek, maar marketing. […] Veel media zullen deze laatste aanpassing misschien niet overleven, maar het is mijn hoop dat er gezondere media voor in de plaats komt.”
Dankjewel Facebook!
In de categorie holy-shit-wat-vet:
Andere belangrijke headlines van deze week:
  • The Washington Post jubelt: in 2017 verdubbelde het aantal digitale abonnees en waren de inkomsten uit digitale advertenties groter dan ooit (samenvatting)
  • Online-advertentiebedrijven gedupeerd omdat Apple ze niet toestaat om Safari-gebruikers te tracken (samenvatting)
  • In 2017 keken Nederlanders opnieuw minder televisie, maar nog steeds idioot veel: ruim drie uur per dag (samenvatting)
  • Google-baas Sundar Pichai in gesprek met het AD: “Ik zie kunstmatige intelligentie als de grootste kans die we als mensheid hebben” (samenvatting)
  • Inspirerende nieuwsbriefplannen van The New Yorker (samenvatting) en Quartz (samenvatting). Hoe zet jij redactionele nieuwsbrieven in?
Dat was ’m voor deze week! 
Tot volgende weekend, en zie je in de tussentijd op medianieuwsbrief.nl, 
Ernst-Jan
PS. Alexander heeft iets nieuws gemaakt:
Luisteren naar artikelen!
Luisteren naar artikelen!
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun De Medianieuwsbrief en ontvang extra nieuwsbrieven.
De Medianieuwsbrief

Wij lezen alles zodat jij alleen het belangrijkste medianieuws krijgt. Elke werkdag om 16:00 in je mailbox.

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door De Medianieuwsbrief met Revue.