De economische motor van de creatieve klasse (+ een nieuwe podcast!)

Je gelooft het niet, maar krap twee weken na de laatste Podcast over Media is er alweer een nieuwe! D
De Medianieuwsbrief
De economische motor van de creatieve klasse (+ een nieuwe podcast!)
Je gelooft het niet, maar krap twee weken na de laatste Podcast over Media is er alweer een nieuwe! Daarin praten Alexander Klöpping en ik over nieuwe verdienmodellen online. Luisteren kan bij Dag en Nacht Media of via je favoriete podcast-app. Hieronder ga ik dieper op de ontwikkelingen in.

Voorbeeld van een Patreon-post, door artiest Amanda Palmer (die 40.000 dollar 'per ding' krijgt)
Voorbeeld van een Patreon-post, door artiest Amanda Palmer (die 40.000 dollar 'per ding' krijgt)
Over geld verdienen gesproken...
Zo werkt het applaus
Zo werkt het applaus
En nu komt het: hoe meer applaus je als schrijver krijgt, hoe groter je aandeel in de inkomsten. 
Een aardige gedachte: je krijgt niet betaald voor pageviews, maar voor de waarde die je toevoegt.
Andere overwegingen bij dit model:
  • Als je iets schrijft wat wél waardevol is maar wat mensen niet direct waarderen - bijvoorbeeld een ongemakkelijke waarheid -, krijg je minder betaald.
  • Ik hoop mede om die reden dat er een minimum fee is. 
  • Ik zou betaalde schrijvers verbieden om lezers om applaus te vragen. 
Nog even over al die mediabedrijven die op 'original programming' mikken
Twee weken geleden schreef ik over nieuwe videodiensten die door bedrijven als Disney aangekondigd worden. Er zijn weer nieuwe grote ontwikkelingen in de televisieconcurrentiestrijd:
De grote vraag wordt nu: hoe creëer je een hitshow als de toegang zo gefragmenteerd raakt? Misschien wel via Snapchat:
Dat was ’m voor deze week! 
Veel luister- en leesplezier,
Ernst-Jan Pfauth
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth & Alexander Klöpping

Elk weekend sturen we je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.

Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth & Alexander Klöpping met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.