Bekijk profielpagina

De eerste analyse van Alexander 🔎

Zo, week 2 van de nieuwe De Medianieuwsbrief. Inmiddels updaten we de website dagelijks met het laats
De Medianieuwsbrief
De eerste analyse van Alexander 🔎
Zo, week 2 van de nieuwe De Medianieuwsbrief. Inmiddels updaten we de website dagelijks met het laatste medianieuws! Als we genoeg zijn warmgedraaid zullen we ’m ook dagelijks gaan versturen per mail. Voor dit moment kun je jezelf op de hoogte houden op medianieuwsbrief.nl.

Medianieuwsbrief.nl
Medianieuwsbrief.nl
Analyse: wat de journalistiek kan leren van Snapchat
De eerste analyse van Alexander.
Instagram Stories
Instagram Stories
De meeste nieuwsapps zijn vormgegeven als een tijdlijn: het laatste of het belangrijkste nieuws bovenaan, en daarna een stroom aan nieuws. Al dan niet ingedeeld in categorieën. Daarmee lijken nieuwsapps nog steeds veel op de manier waarop kranten georganiseerd zijn. Maar, nieuwe manieren van het organiseren van informatie zijn erg succesvol voor bedrijven als Facebook en Snapchat, en in de journalistiek kunnen we daar veel van leren.
Facebook en Snapchat strijden om de aandacht van de jonge smartphonegebruiker. Die strijd wordt, opvallend genoeg, gevoerd op user interface niveau. Het design waarmee de informatie in de apps georganiseerd wordt, is een van de belangrijkste graadmeters voor succes.
Snapchat is de grootste innovator op dit gebied. Zij introduceerden een user interface element dat ze “Stories” noemden. De Stories interface ziet er uit als een reeks bolletjes met met namen van vrienden erbij. Als je op een bolletje van een vriend tapt opent full screen de foto’s en video’s van de vriend. En als de foto’s en video’s op zijn ben je weer terug op het beginscherm. Klinkt lullig, maar het was gelijk vanaf de introductie mega-effectief.
Anders dan bij veel andere sociale media op dat moment verdween de inhoud van Snapchat Stories namelijk binnen 24 uur. En dat veranderde het gedrag van gebruikers op een cruciale manier. Doordat de content verdween voelden gebruikers zich vrijer om minder gepolijste foto’s en video’s te delen met anderen: geen mooi uitgelichte foto’s van jaloersmakende uitzichten, maar juist een snelle selfie of een grappig moment met een vriend. En dat had tot gevolg dat Snapchat veel intiemer ging voelen dan veel andere social media.
De Stories-interface werkte zo goed dat Snapchat gevaarlijk werd voor Facebook. Zij zagen jonge gebruikers steeds minder tijd besteden aan Facebook-services en steeds meer aan Snapchat. De manier waarop Facebook vervolgens de oorlog verklaarde aan Snapchat was door de Stories-interface te kopiëren, en deze te implanteren in Instagram, WhatsApp, Messenger en Facebook zelf. In alle Facebook-apps verschenen in korte tijd de bekende ronde bolletjes. Gebruikers werden nu ook daar gestimuleerd om laagdrempeliger verhalen te delen. En dat werkte: Instagram Stories heeft ervoor gezorgd dat engagement in de app ook daar enorm toenam, en Facebook snoepte weer marktaandeel bij Snapchat weg. En daarmee leverde het bedrijf een gevoelige slag rondom de beursgang van Snapchat.
Het Stories interface-element is enorm ondergewaardeerd. En hoewel het voornamelijk in social media apps zit, is het bijzonder goed bruikbaar binnen nieuwsapps. Stel je voor dat je een krant op deze manier per sectie kunt lezen (je klikt op het bolletje “Binnenland” en krijgt de drie beste artikelen uit de Binnenland-sectie van een krant voor jou). Gebruikers ervaren het als veel laagdrempeliger om op deze manier een sectie “uit te lezen” dan dat je een aparte Binnenland-pagina moet door-akkeren. En de Stories-interface vervangt niets, het is puur een toevoeging. Zoals in Instagram de Stories-interface ook niet de timeline verving. Het voegt louter een nieuw type gebruik van de app toe, waardoor bezoekers meer lezen.
In de Blendle app hebben we Stories een paar maanden geleden geïmplementeerd voor abonnees van Blendle Premium. En met succes. Het is een UI-element dat op twee manieren voor meer urgentie zorgt. Blendle-gebruikers kunnen hun favoriete kranten, tijdschriften en onderwerpen volgen, en vervolgens kiest een gepersonaliseerd algoritme welke verhalen je zou moeten lezen per titel of onderwerp. Het algoritme staat kieskeurig afgesteld, waardoor alleen verhalen die écht bij je passen in een Story terecht komen (in plaats van een eindeloos scroll-bare tijdlijn). Daarnaast verlopen de Stories na 24 uur: je hebt 24 uur om te kijken of er interessante artikelen in je Stories zaten, en als je het niet checkt zijn ze weg.
Sinds we Stories in de app implementeerden zien we gebruik enorm toenemen. Gebruikers vinden het laagdrempeliger om door nieuwe artikelen te grazen, en zien meer reden om de app vaker te openen. In totaal lezen ze ook meer artikelen.
Een aanrader voor alle nieuwsapps.
Blendle Stories
Blendle Stories
Medianieuws van deze week
Dat was ’m voor deze week, tot de volgende!
Alexander & Ernst-Jan
PS. We gaven een zeer verhelderend interview over onze strategie voor De Medianieuwsbrief en spraken elkaar geen moment tegen
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth & Alexander Klöpping

Elk weekend sturen we je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.

Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth & Alexander Klöpping met Revue.