Bekijk profielpagina

Er dreigt een informatiekloof: alleen rijke mensen kunnen abonnementen betalen (+ typemachineromantiek van Spielberg 🎥)

Op de valreep van het weekend, een nieuwe Medianieuwsbrief. Op onze site medianieuwsbrief.nl verschij
De Medianieuwsbrief
Er dreigt een informatiekloof: alleen rijke mensen kunnen abonnementen betalen (+ typemachineromantiek van Spielberg 🎥)
Door De Medianieuwsbrief • Editie #112 • Bekijk online
Op de valreep van het weekend, een nieuwe Medianieuwsbrief. Op onze site medianieuwsbrief.nl verschijnen gedurende de werkdag korte updates. Met minimale moeite blijf je op de hoogte van al het belangrijke medianieuws. In de (zo goed als) wekelijkse nieuwsbrief delen we langere overpeinzingen. Deze week vanuit New York, waar ik (Ernst-Jan) sinds een maand woon om The Correspondent op te zetten.

Terugkijken op mediajaar 2017
Afgelopen week was ik op een afstudeerceremonie van de Journalism School van New York University. Daar blikte Joshua Benton - de hoofdredacteur van de beste site over media-innovatie, Nieman Lab -  terug op 2017. 
Sfeerimpressie. Foto genomen door Michael Paolucci
Sfeerimpressie. Foto genomen door Michael Paolucci
Naast grappige observaties - waarom heeft niemand in de media het meer over VR? - constateerde hij ook dat het advertentiemodel voor media op sterven na dood is (want alles stroomt naar Facebook en Google) en dat de beweging naar abonnementen één heel groot nadeel heeft: alleen rijke mensen kunnen abonnementen betalen.
Nu het abonnementenmodel begint te werken, geven kranten steeds minder gratis stukken weg. Zo schroeft de NY Times - 2,1 miljoen digitale abonnee’s - het aantal terug naar vijf per maand.
En daardoor dreigt een informatiekloof: alleen als je genoeg geld hebt kun je kwaliteitsmedia nog lezen. Heb je dat niet? Veel plezier dan bij de copy/paste-media.
In de VS is dit probleem een stuk nijpender door de grotere inkomensongelijkheid, maar ook voor Nederlandse journalisten is het een risico.
Begrijp me niet verkeerd: ik verkies het abonneemodel (belang van de lezer staat voorop) boven het reclamemodel (belang van adverteerder staat voorop), maar als journalistieke media moeten we er wel voor zorgen dat we iedereen informeren.
Bij De Correspondent kun je mede daarom altijd een stuk lezen als je de link hebt (bijvoorbeeld via Google of sociale media). Maar tegelijkertijd…., als je onze 60 euro per jaar lidmaatschapsgeld niet kunt missen, heb je geen toegang tot de gesprekken die op het platform plaatsvinden.
Iets om over na te blijven denken… 🤔
Vacature bij Nu.nl: CRO specialist
Bij De Medianieuwsbrief loopt het advertentiemodel trouwens hartstikke lekker. Wie wil, kan tegen betaling een mediavacature onder de aandacht brengen. Deze week, Nu.nl:
Fun fact: CRO staat voor 'Conversie Optimalisatie Specialist'
Fun fact: CRO staat voor 'Conversie Optimalisatie Specialist'
Mijn voorspelling voor mediajaar 2018
Over Nieman Lab gesproken. Ik werd door hen gevraagd een voorspelling te schrijven voor het mediajaar 2018. Bij dezen mijn inzending:
Klik op de afbeelding om mijn voorspelling te lezen.
Klik op de afbeelding om mijn voorspelling te lezen.
De belangrijkste headlines van deze week op Medianieuwsbrief.nl:
Dat was ’m voor deze editie. Een fijne en productieve laatste week voor de feestdagen toegewenst, en tot binnenkort!
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Ik verstuur op onregelmatige basis een nieuwsbrief over zelfverbetering met inzichten als ‘manage je energie, in plaats van je tijd’. Meelezen? Check hier de laatste editie.
PPS. Er komt weer een nieuwe Hollywood-film over journalisten. Dit keer van Spielberg, met Streep & Hanks:
TYPEMACHINEROMANTIEK!
TYPEMACHINEROMANTIEK!
Met prachtige filmposter:
😍
😍
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun De Medianieuwsbrief en ontvang extra nieuwsbrieven.
De Medianieuwsbrief

Wij lezen alles zodat jij alleen het belangrijkste medianieuws krijgt. Elke werkdag om 16:00 in je mailbox.

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door De Medianieuwsbrief met Revue.