Bekijk profielpagina

Er valt een wereld te winnen voor ebooks

Deze week gaat het over ebooks, en dan met name het nieuws dat het slecht zou gaan met die markt. Ook
De Medianieuwsbrief
Er valt een wereld te winnen voor ebooks
Door De Medianieuwsbrief • Editie #6 • Bekijk online
Deze week gaat het over ebooks, en dan met name het nieuws dat het slecht zou gaan met die markt. Ook als je niet per se geïnteresseerd bent in ebooks, laat onderstaande case wel prachtig zien hoe oude industrieën langzaam vervangen worden door nieuwe, en tegelijkertijd hoe slecht daar over geschreven wordt door mediajournalisten. 

The New York Times: ebooks gaan niet zo lekker
En ‘Netflix voor ebooks’ Oyster stopt ermee
Simpel: de markt voor ebooks krimpt helemaal niet
Je ebooks lopen alleen goed als je er vol op inzet
25 procent van alle verkochte boeken was bij ons een ebook, in plaats van het marktconforme 5,5 procent. Waarom? Ok, omdat het publiek van De Correspondent natuurlijk meer dan gemiddeld gewend is aan digitaal lezen, maar ook omdat we het ebook zonder gekke beveiliging en het niet belachelijk duur aanboden - 7 euro, t.o.v. 18 euro voor het papieren boek. Wat ook hielp: in onze eigen kiosk verkochten we alle belangrijke bestandsformaten (pdf, mobi voor Kindle en epub) in één pakketje. Verkopen via winkels als Bol.com waren voor ebooks dramatisch (zie grafiek).
(We hadden deze week trouwens een primeur over de rol van een Nederlands bedrijf in de Koude Oorlog en boden dat lange artikel (leestijd: 50 minuten) aan onze leden ook als gratis ebook aan. 4.000 van de 37.500 leden maakten van dat aanbod gebruik.)
Conclusie: ik vermoed dat ebooks een veel groter marktaandeel kunnen hebben als uitgevers de prijzen durven te verlagen en de distributiemethoden (a la Kindle Unlimited) verbeteren.
Tot volgende week!
Ernst-Jan Pfauth (@ejpfauth)
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun De Medianieuwsbrief en ontvang extra nieuwsbrieven.
De Medianieuwsbrief

Wij lezen alles zodat jij alleen het belangrijkste medianieuws krijgt. Elke werkdag om 16:00 in je mailbox.

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door De Medianieuwsbrief met Revue.