Bekijk profielpagina

Het belangrijkste manifest van 2017, samengevat 👌

Toen Mark Zuckerberg vorige week zijn manifest publiceerde, was ik de hele dag op reis. Daarom nu pas
De Medianieuwsbrief
Het belangrijkste manifest van 2017, samengevat 👌
Door De Medianieuwsbrief • Editie #75 • Bekijk online
Toen Mark Zuckerberg vorige week zijn manifest publiceerde, was ik de hele dag op reis. Daarom nu pas een samenvatting van zijn relaas. Niet dat die vertraging erg is. De wereld verbeteren - zoals Zuckerberg zegt te willen - gaat immers niet over één nacht ijs. 

De samenvatting
Facebook is een advertentiebedrijf. In het laatste kwartaal van 2016 verdiende het $8.8 miljard, waarvan $7 miljard aan mobiele advertentieverkoop.
Maar dat zou je niet denken als je het manifest van Mark Zuckerberg leest. 
Daarin gaat het niet over hoe hij de advertentieverkoop verder wil stimuleren. In plaats daarvan probeert Zuckerberg deze vraag te beantwoorden: Are we building the world we all want?
Het is een betrokken en concreet stuk, dat in groot contrast staat met hoe Zuckerberg zich hiervoor altijd over Facebook uitliet (‘wij zijn alleen maar een technologiebedrijf en ons treft geen blaam voor de staat van de wereld’).
Hij maakt zich zorgen over die wereld en wil met Facebook vijf grote onderwerpen aanpakken:

  1. Sociale cohesie. Lokale gemeenschappen brokkelen af en daarmee de sociale cohesie. Facebook gelooft dat 'online gemeenschappen’ een goed alternatief vormen. Momenteel zijn 100 miljoen Facebookgebruikers lid van 'betekenisvolle Facebookgroepen’. Denk aan: groepen voor mensen met dezelfde ziekte, of steungroepen voor vluchtelingen. De interactie van gebruikers met zulke 'betekenisvolle groepen’ moet een belangrijke metric bij Facebook worden.

  2. Veiligheid. Hier wordt het een beetje ongemakkelijk: Zuckerberg gelooft dat Artificial Intelligence cruciaal is voor onze veiligheid. Bijvoorbeeld door te signaleren wanneer iemand zelfmoord overweegt of radicaliseert. Dan stuurt het systeem een seintje naar een team van reviewers. Nu komt al één derde van de terechte waarschuwingen zo binnen bij Facebook. Er is natuurlijk ook niet echt een alternatief voor AI: je kunt moeilijk een team van mensen alle content op Facebook laten nalopen. 

  3. Informatievoorziening. Zuckerberg zegt dat hij worstelt met fake news, filter bubbles en de versimplificering die inherent is aan sociale media. Hij wil mensen blootstellen aan diversere standpunten en ziet nepnieuws als spam. Ook wil hij zoveel mogelijk mensen online krijgen (noot: tot nu toe probeerde hij dat op monopolistische wijze - zie India). Hij gelooft dat een sterke pers belangrijk is en wil lokale nieuwsbedrijven helpen door nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen (dat is vrij vaag nog). 

  4. Actief burgerschap. Bij de laatste Amerikaanse verkiezingen registreerden twee miljoen mensen zich via Facebook als stemmer. Zuckerberg wil nog meer mensen aan het stemmen krijgen en het contact tussen burgers en lokale politici verbeteren. Opmerkelijke observatie: 'We’ve seen the candidate with the largest and most engaged following on Facebook usually wins.’

  5. Facebooks richtlijnen. Zuckerberg geeft fouten rond de Vietnamfoto en politiegeweldvideo toe en zegt dat Facebooks contentrichtlijnen hierop zijn aangepast. Hij zegt ook dat het onmogelijk is om langer wereldwijde richtlijnen aan te houden (in Europa doen ze minder moeilijk over naakt dan in het Midden-Oosten) en kondigt lokale richtlijnen aan. Sterker nog, je kunt binnenkort zelf aangeven of je naakt en geweld verdraagt (of dat Facebook het voor je moet verstoppen).

Conclusie: Zuckerberg onderkent voor het eerst onomstotelijk de enorme verantwoordelijkheid die Facebook wereldwijd heeft.
Wat heeft dit te maken van het omzetten van aandacht in advertentiedollars?
Op het eerste gezicht lijkt het alsof deze brief niet strookt met het verdienmodel van Facebook.
Totdat je bedenkt dat het vertrouwen in Facebook lijkt af te nemen. Facebook = fake news en privacyschending, zo lijkt het in het publieke debat. 
Terwijl Facebook in zijn laatste jaarverslag aangaf dat het voor de gebruikersgroei cruciaal is dat het merk als ‘betrouwbaar’ wordt gezien (pagina 8).
Dan is het niet zo gek dat Zuckerberg zich de laatste maanden aan zijn 82 miljoen volgers presenteert als een geëngageerde CEO. Daarom reist hij met zijn omvangrijke PR-team door alle Amerikaanse staten. En daarom schrijft hij zulke betrokken brieven. Zodat we hem en zijn bedrijf (weer) gaan vertrouwen.
Zuckerberg komt oprecht op me over. Maar dit manifest dient zijn commerciële doel dus ook.
Interessante kritiek op het manifest
Als een van de machtigste mensen op aarde een manifest schrijft, kun je steekhoudende kritiek verwachten:

  • Zuckerbergs hele betoog draait om het bevorderen van communities. Alsof ze inherent zijn aan goedheid. Maar, schrijft Nicholas Carr, ze kunnen ook tot slechte dingen leiden.
  • Ben Thompson van Stratechery is doodsbenauwd dat Facebook nu vanuit het HQ voor politieke doeleinden gebruikt wordt.
  • Zuckerberg zegt de pers te willen helpen, maar zegt niet duidelijk genoeg hoe. Sterker nog, als je naar de aangekondigde veranderingen kijkt, gaat de pers juist nog meer onder Facebook lijden. Vinden ze bij The Atlantic.
Verder nog:
Dat was ’m voor deze week. Dank aan Maurits Martijn en Milou Klein Lankhorst voor de artikeltips.
Dank aan jou voor het meelezen.
Volgen kan doordeweeks ook via Twitter (@mnieuwsbrief), Facebook en Telegram (@medianieuwsbrief).
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Als je er niet in investeert, blijft de kennis van je lezers inderdaad ’rotzooi’.
PPS. Scorsese en De Niro gaan weer samen een film kijken. Kleine kans alleen dat je die in de bios gaat zien.
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun De Medianieuwsbrief en ontvang extra nieuwsbrieven.
De Medianieuwsbrief

Wij lezen alles zodat jij alleen het belangrijkste medianieuws krijgt. Elke werkdag om 16:00 in je mailbox.

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door De Medianieuwsbrief met Revue.