Bekijk profielpagina

Lessen van een fastfoodketen 🍔

De laatste tijd volg ik een fastfoodketen in Californië.Ja, dat is wellicht wat onverwacht. Twee topc
De Medianieuwsbrief
Lessen van een fastfoodketen 🍔
De laatste tijd volg ik een fastfoodketen in Californië.
Ja, dat is wellicht wat onverwacht. 
Twee topchefs proberen fastfood zo gezond en voedzaam mogelijk te maken. Zo malen ze door het burgervlees granen en tofu, gaat er gerst door de kip en zorgen ze voor een zoete smaak in de broodjes door rijstbloem in plaats van suiker te gebruiken.
Hun doel: gezonder en betaalbaar eten voor iedereen.
Ik denk dat in die aanpak lessen voor de media zitten.

Medewerkers van LocoL. Foto LocoL / Audrey Ma
Medewerkers van LocoL. Foto LocoL / Audrey Ma
Niet alleen meer voor de 'happy few'
Roy Choi en Daniel Patterson ontmoetten elkaar op een wereldwijd elitefeestje van chefs. Dat vindt plaats in Kopenhagen, de stad van Noma, het beste restaurant ter wereld.
Ze hadden er genoeg van om in tijden van groeiende sociale ongelijkheid alleen voor de ‘happy few’ te koken, en besloten een crowdfunctieactie op te zetten voor een gezondfastfoodketen in slechte wijken.
Bijna 1.400 mensen doneerden 128.000 dollar en LocoL was een feit. Lena Dunham en Jon Favreau kwamen naar de opening in de arme wijk Watts in Los Angeles. Inmiddels zijn er twee vestigingen en een foodtruck. 
Het gaat LocoL niet allemaal voor de wind. Toen het in een rijkere wijk opende, kreeg het bedrijf kritiek (lullig, want niemand maakt McDonald’s hetzelfde verwijt), en de restaurantrecensent van The New York Times maakte hun eten met de grond gelijk.
Dat zijn natuurlijk momentopnames. Het gaat om hun doel, en de weg daarnaartoe. En die juich ik allebei toe.
LocoL in Watts. Foto LocoL / Audrey Ma
LocoL in Watts. Foto LocoL / Audrey Ma
Maar wat kunnen media van LocoL leren?
De laatste maanden realiseren redacties zich dat ze niet iedereen bereiken. Sterker nog, dat ze concurrentie hebben van actiegroepen en propagandisten, die het niet nauw nemen met journalistieke standaarden en met hun activistische en Facebook-proof manier van publiceren veel effectiever zijn.
Ik denk dat media de strijd moeten aangaan met die nieuwe vormen van propaganda, en naast hun bestaande uitingsvormen ook moeten gaan denken in makkelijk te delen content.
Zoals LocoL voedzamer fastfood maakt, publiceer je als medium voedzamer ‘fast news’:

  • Korter door de bocht. De uitgebreide toelichting is elders beschikbaar.
  • Emotioneler. Inspelen op de emoties van lezers, zodat de posts meer gedeeld worden
  • Visueler. Want niet iedereen wil informatie tekstueel tot zich nemen.
Wat ik maar wil zeggen: alleen publiceren in vormen die passen bij de voorkeuren van een hoogopgeleid publiek, is niet genoeg. Net zoals het voor de mensen van LocoL niet genoeg is om alleen maar haute cuisine te koken.
Journalisten die hun bevindingen bij een breder publiek willen krijgen, kunnen nadenken over het benutten van ‘fastfood-vormen’. Zoals ze bij LocoL gezondere hamburgers bakken: 
Foto LocoL / Audrey Ma
Foto LocoL / Audrey Ma
Verder nog deze week
Dat was ’m voor deze week. Dank aan Maurits Martijn, Rob Wijnberg en Martha Bremmer voor de artikeltips.
Dank aan jou voor het meelezen.
Volgen kan doordeweeks ook via Twitter (@mnieuwsbrief) en Facebook (/medianieuwsbrief).
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Ik houd van Timehop. Die app laat me foto’s zien die ik ooit op deze datum nam (van een jaar tot twaalf jaar geleden). Hierdoor wordt mijn enorme fotoarchief opeens toegankelijk gemaakt. Bij The Information verwachten ze een grote concurrentiestrijd op dit vlak: welk bedrijf gaat het beste onze persoonlijke herinneringen tonen?
PPS. Aanstaande woensdag nemen Alexander Klöpping en ik een nieuwe aflevering van Een Podcast over Media op. Kom ook!
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth & Alexander Klöpping

Wij lezen alles zodat jij alleen het belangrijkste medianieuws krijgt. Elke werkdag om 16:00 in je mailbox.

Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth & Alexander Klöpping met Revue.