Bekijk profielpagina

Sorry, de boekwinkel van Amazon is een van de leukste die ik ooit bezocht

Goedemorgen, welkom bij je wekelijkse round-up van het belangrijkste nieuws over media-innovatie! ☕️
De Medianieuwsbrief
Sorry, de boekwinkel van Amazon is een van de leukste die ik ooit bezocht
Door De Medianieuwsbrief • Editie #119 • Bekijk online
Goedemorgen, welkom bij je wekelijkse round-up van het belangrijkste nieuws over media-innovatie! ☕️ 🥐
Met deze week: een bezoekje aan een Amazon-boekhandel (van steen ja) en 

Sorry, de boekwinkel van Amazon is een van de leukste die ik ooit bezocht
Oké, eerst even een disclaimer. Een monopolie in boekenland lijkt me geen goed idee. 
Daarom bestel ik zoveel mogelijk boeken bij het boekhandeltje in mijn straat of bij fijne ketens als Strand. Ook maakte ik boekhandelkaart.nl om anderen aan te moedigen dat ook te doen.
Dat gezegd hebbende…
Er valt ontzettend veel van Amazon te leren. Hun missie is om het meest klantgerichte bedrijf ter wereld te zijn, and it shows. 
Heerlijke boekhandel van een moloch
Ik had laatst een afspraak in een koffiebarretje in een Amazon-boekhandel op Manhattan, en liep daarna - met zeer veel argwaan - het winkelgedeelte in:
Google Streetview
Google Streetview
Ik verwachtte een kil veredeld afhaalpunt, maar tot mijn grote verrassing werd het een van de leukste boekhandelbezoeken die ik in jaren heb gehad. Ik liep met een enorme leeslijst de deur uit.
Om de volgende redenen:
1. Je kijkt tegen geen enkele rug aan
In de boekhandel van Amazon is van alle boeken het voorplat zichtbaar. Daarmee zeggen ze eigenlijk: élk boek is hier belangrijk. Het maakt het wandelen door de winkel veel leuker, want je ziet veel meer.
Ik begrijp waarom boeken vroeger in een rijtjes op planken stonden. Toen was beschikbaarheid van boeken vooral belangrijk en moest je er als handelaar zoveel mogelijk kwijt kunnen. 
Maar door online bestellen is beschikbaarheid niet meer belangrijk. Daar hebben we nu magazijnen voor. Je gaat nu naar een boekhandel om te ontdekken. 
En dit ontdekt lekker hoor:
Overal covers!  Ik vond de fysieke vertaling van Amazons algoritme ook leuk bedacht.
Overal covers! Ik vond de fysieke vertaling van Amazons algoritme ook leuk bedacht.
2. Elk boek wordt van context voorzien
Een van de leukste dingen in boekhandels, vind ik de kaartjes waarop het personeel uitlegt wat een boek het lezen waard maakt. 
Bij Amazon ligt bij élk boek zo'n kaartje. Daarop staan korte lezersrecensies, die vrijwel allemaal fijn geschreven zijn en een goed beeld van het boek geven (vond ik bij de boeken die ik zelf ook gelezen had).
Het geeft je meer context en maakt het ontdekken van nieuwe boeken makkelijker.
Voorbeeldkaartje. Foto: Amazon
Voorbeeldkaartje. Foto: Amazon
3. Amazon creëert gemeenschapsgevoel
Het meest ironische aan de boekhandel van Amazon vind ik nog wel dat het een gigantisch bedrijf beter afgaat een gevoel van gemeenschap te creëren dan de meeste buurtboekhandels.
Dat doen ze door de lezers centraal te stellen.
Met die kaartjes die ik net beschreef, bijvoorbeeld. Of door dit soort boekenselecties:
Welke boeken staan het meest op wensenlijstjes van Amazon-lezers?
Welke boeken staan het meest op wensenlijstjes van Amazon-lezers?
Welke boeken hadden Kindle-lezers supersnel uit?
Welke boeken hadden Kindle-lezers supersnel uit?
Welke boeken werden de hemel ingeprezen door Amazon-lezers?
Welke boeken werden de hemel ingeprezen door Amazon-lezers?
In de boekhandel van Amazon staat het ontdekken van nieuwe boeken centraal. Dat ontdekken doe je via de aanbevelingen van andere lezers. 
Die combinatie zorgde ervoor dat ik met een grote leeslijst naar buiten liep (ik zal ze netjes via kleine boekhandels aanschaffen).
Dit is niet alleen leerzaam voor boekhandelaren. Ook media kunnen hier wat van leren. We mogen onszelf de volgende vraag stellen: hoe laten we onze verhalen ontdekken door ons publiek centraal te stellen?
En dit zijn de belangrijkste headlines van deze week:
  • De gemiddelde uitgever heeft nu zes verschillende inkomstenbronnen (samenvatting).
  • Bij het gebruik van virtual reality komen ook ethische dilemma’s kijken. ‘Je moet de kijker wel duidelijk maken wat echt is en wat niet’  (samenvatting).
  • Dat abonnementen werken voor de grote kranten wil niet zeggen dat het voor iedereen een succesvol verdienmodel is (samenvatting).
  • De app Feedless (iOS) blokkeert de berichtenfeeds in je sociale media, zodat je de overige functies kunt blijven gebruiken (samenvatting).
  • Nieuws in audiovorm is opeens helemaal de shit (samenvatting).
Dat was ’m voor deze week!
Met een groet, ook namens Alexander,
Ernst-Jan
PS. Over boekentips gesproken: ik stuur mijn vrienden ongeveer maandelijks een lijstje met boeken die ik graag las. Meelezen? Geef je hier op.
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun De Medianieuwsbrief en ontvang extra nieuwsbrieven.
De Medianieuwsbrief

Wij lezen alles zodat jij alleen het belangrijkste medianieuws krijgt. Elke werkdag om 16:00 in je mailbox.

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door De Medianieuwsbrief met Revue.