Bekijk profielpagina

Wat ik over de journalistiek leerde door vier koffers 🛄 🛄 🛄 🛄

Huishoudelijk nieuws: vanaf maandag attenderen onze twee nieuwe redacteuren Anique Gijsberts en Menno
De Medianieuwsbrief
Wat ik over de journalistiek leerde door vier koffers 🛄 🛄 🛄 🛄
Door De Medianieuwsbrief • Editie #111 • Bekijk online
Huishoudelijk nieuws: vanaf maandag attenderen onze twee nieuwe redacteuren Anique Gijsberts en Menno van den Bos je dagelijks op het interessantste medianieuws via medianieuwsbrief.nl. In het weekend schrijven Alexander en ik afwisselend deze e-mail. 
Wil je geen bericht missen? Volg het nieuws dan via ons Telegram-kanaal.

De fascinatie van journalisten voor nieuwe stukjes
Als beroepsgroep is onze belofte aan het publiek: we informeren u zo goed mogelijk.
Daar geven we vooral invulling aan door eindeloos nieuwe content te produceren. Maar is dat wel de beste manier om ons publiek te helpen?
Ik denk het niet. Als lezers specifieke informatie zoeken, moeten ze zich vaak door honderden gedateerde artikeltjes ploegen.
Dat komt omdat we als mediamakers een fascinatie hebben voor de productie van verse stukken en de waarde van evergreens onderschatten. 
We onderschatten de waarde van evergreens
Als we meer zouden investeren in het updaten van tijdloze publicaties - die daardoor relevant blijven - dan in het tikken nieuwe stukjes, zouden we veel waardevoller voor ons publiek kunnen worden.
Dat realiseerde ik me toen ik afgelopen week met vier koffers naar de VS emigreerde: 
Een Instagram-story in een nieuwsbrief, waarom niet?
Een Instagram-story in een nieuwsbrief, waarom niet?
Omdat verschepen via zeecontainers onbetaalbaar is, kocht ik hier een volledig nieuwe budgetinrichting. 
Toen ik zocht naar stofzuigers en waterkokers (quizvraag: wat is de Engelse term daarvoor?), ontdekte ik hoe fijn het is als een journalistiek medium zich helemaal richt op het zo efficient mogelijk informeren van haar publiek. 
Ik wilde betaalbare maar goede producten kopen. Op de meeste sites waar ik zocht - van gadgetmagazines tot kranten - kreeg ik losse recensies, door de jaren heen gepubliceerd. Maar op één site , The Wirecutter (van The New York Times), hoefde ik per product maar één keer te zoeken en kreeg ik drie keuzes te zien:
De beste stofzuiger volgens The Wirecutter
De beste stofzuiger volgens The Wirecutter
Het uitvoerige testproces van de stofzuiger is in 150 woorden samengevat. Meer hoef ik niet te weten. Wie behoefte heeft aan meer kan verder scrollen voor duizenden woorden toelichting. Bovenaan elke recensiepagina staat wanneer de test voor het laatst bijgewerkt is. 
Ik ervoer als lezer van deze site geen enkele frictie bij het zoeken en lezen. Ik verloor geen tijd. Ik kocht vrijwel alles via hen (waardoor ze ook nog aan me verdienden door affiliate fees). Zelfs een lavendel stofzuiger.
Wat kunnen andere media van The Wirecutter leren?
Recenseren van huishoudelijke apparatuur is een vrij simpel voorbeeld. Maar je kunt deze servicegerichte en efficiënte manier ook toepassen op het verslaan van de oorlog in Syrië.
Dat doen ze bijvoorbeeld bij Vox. Hun populairste producties zijn evergreens die ze blijven updaten. Zoals deze explainervideo over Syrië:
Syria's war: Who is fighting and why - YouTube
Syria's war: Who is fighting and why - YouTube
Laten we onszelf daarom vaker deze vraag stellen: hoe kunnen we ons publiek zo efficiënt mogelijk informeren? 
En vervolgens meer investeren in het presenteren van ons archief.
Bij De Correspondent attenderen nieuwe leden ons op die uitdaging. Op het moment dat ze lid worden, krijgen ze eigenlijk het hele archief met duizenden (vrij tijdloze) artikelen cadeau. Alleen: hoe zorgen we ervoor dat de relevante informatie uit die oude stukken hen bereikt? Daar werken we nu aan.
Dat was 'm voor deze week
Zoals gezegd: deze week gaat De Medianieuwsbrief op volle kracht van start. Laat ons vooral weten wat je van de updates vindt en hoe we je beter kunnen helpen.
Met een hartelijke groet, ook namens Alexander,
Ernst-Jan
PS. Het antwoord op de quizvraag is: electric kettle
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun De Medianieuwsbrief en ontvang extra nieuwsbrieven.
De Medianieuwsbrief

Wij lezen alles zodat jij alleen het belangrijkste medianieuws krijgt. Elke werkdag om 16:00 in je mailbox.

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door De Medianieuwsbrief met Revue.