Bekijk profielpagina

Wees een goede burger, help de NOS een handje met verkiezingsverslaggeving

Goedemorgen, welkom bij je wekelijkse round-up van het belangrijkste nieuws over media-innovatie! ☕️
De Medianieuwsbrief
Wees een goede burger, help de NOS een handje met verkiezingsverslaggeving
Door De Medianieuwsbrief • Editie #118 • Bekijk online
Goedemorgen, welkom bij je wekelijkse round-up van het belangrijkste nieuws over media-innovatie! ☕️ 🥐
Met deze week: kruip in de agenda’s van je publiek, een retrocover van Vrij Nederland en augmented reality meets horror. Plus het belangrijkste medianieuws, uiteraard.
Trouwens, hoe bevalt de dagelijkse mediabriefing? Laat het vooral even weten in een reactie op deze mail.

Systematisch politieke Facebook-campagnes in kaart brengen:
Verkiezingscampagnes spelen zich steeds meer online af. Als journalist heb je daardoor geen overzicht hoe partijen de kiezers proberen te bereiken. Iedereen krijgt immers een gepersonaliseerde advertentie te zien.
Bij de Tweede Kamerverkiezingen riep de Volkskrant lezers daarom op de advertenties met de redactie te delen. De NOS gaat nu met de Gemeenteraadsverkiezingen een stap verder en pakt het systematisch aan:

Politieke campagnes op Facebook in kaart brengen met browser-extensie
Aardig idee van The New York Times:
Een van de grootste uitdagingen van media is om - buiten Facebook om - in het dagelijkse ritme te komen van gebruikers. Vandaar dat we allemaal zo druk bezig zijn met pushnotificaties en nieuwsbrieven. 
In dat licht is dit een aardig experiment van The New York Times: 
Kruip in de digitale agenda van je publiek
De belangrijkste headlines van deze week:
  • Het Deense TV Midtvest nam een Facebook-pauze van twee weken om te kijken wat dat zou doen. “Het voelde als een vakantie” (samenvatting).
  • In twee jaar verzamelde De Correspondent al 1.350 experts (and counting) die vanuit hun expertise meepraten over vanalles – en zo ook weer goede ideeën opleveren (samenvatting).
  • Facebook maakt groepsgesprekken vanuit Facebook Messenger makkelijker (samenvatting).
  • Komt Spotify nu ook met eigen hardware? Nieuwe vacatures wijzen daar wel op (samenvatting).
  • Facebook voegt daad bij woord: media zien sitebezoek via Facebook met 6 procent dalen (samenvatting).
  • Meer dan de helft van de Nederlandse 12- tot 20-jarigen bezit een iPhone (samenvatting).
  • Vrij Nederland kiest voor online first-aanpak, offert columns en opinie op voor meer diepgang en introduceert Whatsapp-abonnement (samenvatting).
En wát een mooie cover (retro zonder dat het corny wordt):
Dat was ’m voor dit weekend. Als je de dagelijkse briefing ontvangt: tot maandag! Anders: tot volgende week!
Met een hartelijke groet, ook namens Alexander,
Ernst-Jan
PS. Incrowd alert: Bij De Correspondent hebben we inmiddels 100.000 boeken verkocht (zoals mijn Dankboek). Studeer je nog en wil je later het boekenvak in? Check dan deze stage bij onze boekenuitgeverij
PPS. Horror meets AR 😬
Doodeng
Doodeng
Hoe vond je deze editie?
Word lid voor €5 per maand
Steun De Medianieuwsbrief en ontvang extra nieuwsbrieven.
De Medianieuwsbrief

Wij lezen alles zodat jij alleen het belangrijkste medianieuws krijgt. Elke werkdag om 16:00 in je mailbox.

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door De Medianieuwsbrief met Revue.